Aminosyror

Aminosyror är det absolut bästa kosttillskottet på marknaden för personer som tränar, lite längre ner på sidan berättar vi varför. Har du inte provat detta kosttillskott tidigare så kommer din träning förhoppningsvis tas till en helt ny nivå. Aminosyror är grenat protein som tas upp snabbare av kroppen än vanligt protein eftersom kroppen inte behöver spendera tid med att klyva proteinet. Kort sagt så är det “förfinat protein” som tas upp i din kropp väldigt fort.

Vad är Aminosyror?

Aminosyror kan enklast förklaras som de byggstenar som hjälper till att tillverka proteinet som finns i våra kroppar. Dessa proteiner bygger därefter upp våra kroppar och tar hand om många av de mest väsentliga funktionerna i kroppen. Bland annat ser de till att celler och vävnader runt om i kroppen kan fylla sin funktion. De bidrar även till bildningen av så kallade antikroppar, vilka motkämpar de virus och bakterier som attackerar våra kroppar och immunsystem. Kroppens proteiner kan liknas vid långa kedjor med länkade aminosyror som på olika sätt bidrar till att ge proteinet sina specifika egenskaper och hjälpa till med dess funktion i kroppen. Glutamin och Arginin är aminosyror som är särskilt viktiga för muskeluppbyggnaden och immunförsvaret, de främjar även läkning av sår på kroppen och förbättrar vissa av hjärnans funktioner. Ornitin verkar också muskeluppbyggande och förstärker effekten av Arginin. Histidin behövs för att bilda histamin, som också är en viktig del av kroppens eget immunförsvar.

Livsnödvändiga

Således råder ingen som helst tvekan kring att aminosyror är mycket viktiga för oss för att vi ska kunna leva ett hälsosamt liv – just därför finns de också tillgängliga som tillägg i form av kosttillskott, men det gäller då också att veta vem som kan vara i behov av dessa olika tillskott. Då aminosyror är en grundsten i bildandet av exempelvis både muskler och så kallade enzymer är de fundamentala för den som vill utöka sin muskelmassa. Styrketränar man med målet att bli större är det ett mycket lämpligt tillskott att använda sig av.

Vid träning

Du behöver absolut heller inte vara rädd för att i någon form överdosera ditt intag genom att dagligen tillföra kroppen tillskott av aminosyror. Det finns ingen överhängande risk för att det skulle kunna inträffa. Du kan istället se på det hela som så att du maximerar ditt dagliga intag av livsviktiga proteiner genom ett kosttillskott av aminosyror. Då aminosyrorna utgör proteinets byggstenar så är det inte svårt att förstå vikten av att få i sig dessa aminosyror. För den som tränar regelbundet är behovet av att få i dig tillräckligt med proteiner för att kunna få till en sund muskeltillväxt än viktigare. På det stora hela hjälper aminosyrorna till med det dagliga välbefinnandet och funktionerna i våra kroppar, att använda ett kosttillskott för att se till att detta behov möts är en god idé.

Grenade Aminosyror (BCAA)

Inom träning nämns ibland begreppet grenade aminosyror eller BCAA (Branch Chained Amino Acids). Till denna grupp hör isoleucin, leucin och valin. Dessa aminosyror är essentiella och underhåller samt fyller flera viktiga funktioner i våra kroppar. Till exempel har de bland annat en betydande roll vid eventuella stressreaktioner eller vid omsättning av saker som energi och muskler. Alla BCAA aminosyror har sina egna speciella funktioner i vår ämnesomsättning. Isoleucin påverkar både fetter och kolhydrater medan leucin påverkar fetter och valin verkar i samband med kolhydrater. Drabbas man av så kallade muskeldarrningar kan detta vara ett tecken på brist av just isoleucin.

BCAA innehåller endast tre av de åtta essentiella aminosyrorna. Dessa tre är viktigast om man tränar hårt. Leucin är bland annat väldigt viktigt för själva proteinsyntesen samt för att motverka att musklerna bryts ned. BCAA finns som ett separat tillskott eftersom nivåerna av BCAA i blodet minskar snabbt vid hård träning. När BCAA-nivåerna sjunker omvandlas tryptofan till serotonin och detta gör att man blir mentalt trött. Dessutom är det just BCAA som används som en form av bränsle i kroppens muskelceller. Om man äter en hälsosam kost och får i sig tillräckligt av de andra essentiella kan det räcka att man därför endast äter BCAA som kosttillskott. Vill man verkligen satsa på att bygga upp sin kropp kan det dock vara en idé att komplettera med ytterligare kosttillskott – Då kan man vara säker på att kroppen får i sig tillräckligt med alla aminosyror som behövs för att kunna bygga upp muskelmassa effektivt!

BCAA fins tillgängligt i både pulverform och som kapslar. Kapslarna brukar vara omkring 5g per styck och är lämpliga för den som främst vill motverka muskelnedbrytning vid hård träning. För den som vill kunna blanda sin egen sportdryck samt få en högsta möjliga effekt på själva proteinsyntesen, bör man istället använda pulverform och konsumera 10g per gång. En annan fördel som är bra att veta om är att kosttillskott i pulverform har lättare att tas upp av kroppen i jämförelse med kapslar.

Essentiella Aminosyror (EAA)

Faktum är att våra kroppar endast klarar av att producera 12 utav de 20 aminosyror den behöver för att fungera optimalt. Resterande måste vi ta upp på något sätt, exempelvis då genom via den vanliga kosten eller med hjälp av kosttillskott. Känner man sig inte säker på att den dagliga kosten är tillräcklig för att fylla behovet av aminosyror är kosttillskott ett lämpligt alternativ. De åtta som kroppen själv inte kan tillverka på egen hand kallas för essentiella aminosyror eller EAA (Essential Amino Acids), i dessa ingår fenylalanin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, treonin, tryptofan och valin. De har alla en avgörande påverkan på proteinsyntesen, vilket gör att de är väldigt betydelsefulla om man har som mål att bygga upp sina muskler.

Att ta EAA som tillskott kan därför vara en bra idé om man jobbar på muskeluppbyggnad. Kroppen kan dessutom inte heller lagra några av dessa essentiella aminosyror, vilket gör att det är viktigt att man får i sig dessa på ett eller annat sätt dagligen. Vanligtvis sker intaget av aminosyror genom maten man äter. Med en varierad kost som består av en balanserad sammansättning är förutsättningarna goda för att man ska få i sig rätt mängd aminosyror. Vanliga tillgångar på essentiella aminosyror finns i bland annat animaliska produkter som kött, fisk och fågel. Vegetarian kan inta samma typer av aminosyror genom att konsumera grönsaker såsom ruccola eller spenat. För de som inte får i sig tillräckligt av dessa aminosyror via sitt födointag, finns möjligheten att tillgodose sig dessa aminosyror via olika former av kosttillskott i form av kapslar eller pulver.

Om oss

På Aminosyror.nu hjälper vi dig att hitta aminosyror med bra smak, pris och innehåll. Vi har en topplista som visar de som är populärast just nu och vi tipsar om goda aminosyror som kan användas både innan och under tiden du tränar. Vårt mål är att du ska hitta det kosttillskott som passar dig bäst, oavsett vilken nivå du har på din träning. Har du frågor eller funderingar så hör gärna av dig så ska vi försöka hjälpa dig så bra vi kan. Train hard go big!